Napjainkra egyre népszerűbb közlekedési móddá vált a biciklizés. Az okokat egyrészt a környezettudatos magatartás megjelenésében és az egészséges életmód térhódításában, egyre növekvő szerepében kereshetjük. A kerékpár több mint százötven éves múltra tekint vissza. Története során a legegyszerűbb, szinte kezdetleges modellektől eljutott a ma ismert legmodernebb, sportos változatokig.
Gyerekektől az idősekig, vidéktől a városig a kerékpár népszerűsége több mint száz éve töretlen. Miben rejlik varázsa? Erre talán még most sem tudjuk igazán a választ, de egy biztos: megéri két kerékre pattanni! Ennek még bolygónk és egészségünk is örülni fog.
Egy kis kerékpár-történelem
Hogyan alakult ki a kerékpár? Az első, a szó valódi értelemben vett kerékpárt, a velocipédet az Amerikai Egyesült Államokba kivándorolt fiatal francia feltaláló, Pierre Lallement 1866-ban szabadalmaztatta. Az első velocipéd még nagyon kezdetlegesnek bizonyult, mivel hiányzott róla a lánchajtás, a fék, így bárki könnyen elveszíthette az irányítást a kétkerekű jármű felett. Az 1870-es évektől kezdve Európában megjelentek, és gyorsan népszerűvé váltak a már jóval könnyebben irányítható velocipédek (angol nevén penny-farthingek). Jellemzőjük a hatalmas, 150 centis átmérőt is megközelítő elülső kerék volt. Az óriási keréknek köszönhetően elődjüknél már jóval nagyobb sebességre voltak képesek és biztonságosabbnak is bizonyultak. A XX. század első évtizedeiben a kerékpár a szerényebb jövedelemmel rendelkező társadalmi rétegek legfőbb közlekedési eszközévé vált, hiszen egy ló árának töredékéért meg lehetett vásárolni. Mégis ugyanolyan gyors közlekedést biztosított. A bicikli megjelenése a közlekedés mellett az ipart is forradalmasította. A kerékpárgyártók új módszereket fejlesztettek ki, amelyek segítségével gyorsan és könnyen állíthatták elő a már tömegtermelésben készült, bonyolult biciklialkatrészeket. Az új eljárásokat később sikerrel hasznosították az autóiparban is.
Töretlen népszerűség
Azt gondolhatnánk, hogy az egyre korszerűbb autócsodák megjelenésével a kerékpározás már elavult, múltbéli közlekedési formának számít. Ez azonban egyáltalán nincs így! A statisztikai adatok tanúsága szerint napjainkban egyre népszerűbb a biciklizés. Ötven évvel ezelőtt világszerte ugyanakkora mennyiségben gyártottak autókat és bicikliket. Manapság azonban kétszer annyi kerékpár készül, mint autó. A biciklizés újjászületőben lévő közlekedési formává vált, ami elsősorban annak köszönhető, hogy az egyik legegészségesebb, legkörnyezettudatosabb tevékenység. Segítségével aktív életmódra válthatunk, emellett a károsanyag kibocsájtás megszűnik, így ökológiai lábnyomunkat is jelentősen csökkenthetjük. Napjainkban számtalan újítás segíti a biciklizés népszerűsítését. Egyre elterjedtebbek a közterületekre kihelyezett vagy más módon kölcsönözhető kerékpárok, amiket mobilapplikáció segítségével bárki könnyen elérhet. Néhol már az elektromos vagy elektromos rásegítésű változatok is fellelhetők, hasonlóan az E-rollerekhez. Amellett, hogy környezetkímélők, segítségükkel sokkal könnyebben, megerőltetés nélkül juthatunk velük A-ból B-be.
Hazai körkép
Budapest szinte valamennyi kerületében és egyre több vidéki városban is kiépültek már kerékpárutak, vagy megtörtént a kerékpársávok felfestését. Jelenleg a Duna-menti szakaszok létesítése zajlik, 2022-ig Kőbányán jönnek majd létre új biciklis útvonalak, hamarosan a Budapest-Balaton útvonalak megvalósítására is sor kerül. A kerékpár a közlekedés mellett egyre fontosabb szerepet tölt be a sportban is, elsősorban a fiatalabb korosztály körében. Egyre népszerűbbek a nagyvárosi kerékpáros létesítmények, az ún. pumpapályák. A pumpapálya egy speciális, többféle térbeli elrendezéssel, 30-50 cm magas, 2-2,5 m hosszú hullámokból, döntött kanyarokból álló sportlétesítmény. Itt a bringások játékosan tanulhatják meg a megfelelő kerékpárkezelést.
Egy dolgot bizton állíthatunk: a jövő a sportban és a közlekedésben is mindenképpen a kerékpároké!